וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש הרבה אסונות שפוגעים בנו - אבל לאסון הזה אפשר להתכונן היטב

וואלה! NEWS בשיתוף אוניברסיטת אריאל, בשיתוף אוניברסיטת אריאל

26.12.2018 / 8:29

"כל מה שסביבנו קשור להנדסה אזרחית", אומר ד"ר מתי אדן, ראש המחלקה להנדסה אזרחית באוניברסיטת אריאל. מחקרו של ד"ר אדן מספק שיטות הנדסיות שיאפשרו למערכות הבריאות לתפקד באופן יעיל ובטוח יותר בחירום. הכירו את מקצועות העתיד שפותחת ההנדסה האזרחית לסטודנטים באריאל

בית חולים איכילוב. שרון בוקוב
"למעשה, כל מה שאנחנו רואים סביבנו קשור בצורה זאת או אחרת להנדסה אזרחית". בית החולים איכילוב/שרון בוקוב

שעת לילה מאוחרת, חדר מיון של בית החולים הומה אדם. צוות האחיות והרופאים מטפלים בעשרות בני אדם כשלפתע האדמה מתחילה לרעוד בעוצמה. אחרי ההלם הראשוני מתחילה בהלה גדולה. חולים ומלוויהם ואנשי צוות נסים החוצה במהירות, סטז'רים חשים לעבר כמה אנשים שנפגעו כתוצאה מהנפילה, רופאים ואחיות מנסים להרגיע ולאמוד את המצב תוך כדי הענקת טיפול רפואי. רעש האדמה שינה באחת את שגרת הלילה. מה על הצוות הרפואי לעשות כעת? האם להישאר במבנה או לפנות את כל הנוכחים אל השטח הפתוח מחוץ לחדר המיון? האם אפשרי להמשיך ולהעניק טיפול בתוך המבנה או שהוא ניזוק בצורה שמסכנת את אלה שנשארו בו? השאלות רבות, כמו גם הבלבול.

מחקר מקיף של ד"ר מתי אדן, ראש המחלקה להנדסה אזרחית באוניברסיטת אריאל, אשר הוגש לוועדת ההיגוי הבין משרדית להיערכות לרעידות אדמה ולמשרד הבריאות, מספק מתודולוגיה מלאה - מעין "מדריך לשעת חירום", אשר יאפשר למערכות הבריאות לתפקד באופן יעיל ובטוח יותר בשעת חירום. המחקר, שבוצע בצוותא עם מהנדס בית החולים פוריה לשעבר, רון בן דן, עוסק במתן תמיכה טכנית למערכות בתי החולים בארץ לשם שיפור ההיערכות והמענה שלהם לאחר רעידת אדמה הרסנית, על מנת שיוכלו להיערך בצורה המיטבית לטיפול בנפגעים.

"המחקר עושה שימוש בידע המתקדם ביותר בעולם, המותאם למערכת הבריאות ולתנאים של ישראל", אומר ד"ר אדן, "ייחודיותו של המחקר בכך שהוא מעניק עזרים וכלים טכניים לצוות שאמור להגיב לרעידות אדמה - החל מהאחות האחראית על המחלקה, דרך מחלקת האחזקה, מהנדס בית החולים והמהנדסים המומחים שיבדקו את המבנים לאחר הרעידה ומטה החירום של בית החולים. הוא מספק אמצעים להחלטה כדי לייעל את כל המערכת".

ייחודיות נוספת טמונה בכך שהמחקר מספק אמצעים טכניים, שמונגשים גם לאנשים שאינם מהנדסים. המחקר מציג אינפורמציה וטבלאות החלטה שמונגשת לכאלה שאינם מהנדסים ונותן תמיכה טכנית למהנדסים מומחים לקבל החלטות. לדוגמה, מתי לפנות בניין ומתי לאפשר חזרה אליו. "המחקר הוא מקיף ויישומי במלואו, וכוונתנו היא שהוא יאומץ על ידי מערכת הבריאות", מוסיף ד"ר אדן.

המחקר הזה הוא חלק קטן מהתרומה וההשפעה העצומה שיש לתחום ההנדסה האזרחית על חיינו, בשגרה או בשעות חירום. "למעשה, כל מה שאנחנו רואים סביבנו קשור בצורה זאת או אחרת להנדסה אזרחית. הבניינים שבהם אנחנו גרים ועובדים, הכבישים עליהם אנחנו נוסעים ואפילו ברז המים שאותו אנחנו פותחים הוא רק הקצה של מכלול הנדסי מורכב", אומר ד"ר אדן.

בשנים האחרונות המחלקה להנדסה אזרחית באוניברסיטת אריאל מתרחבת והוקמו בה מסלולים חדשים אשר פותחים בפני הסטודנטים אופקים חדשים.

מנהל פרויקט נדל"ן. ShutterStock
הידע העצום שנרכש פותח עבור המהנדס המוסמך שפע של אפשרויות וכיוונים שבהם יממש את עצמו/ShutterStock

לא רק לתכנן רב קומות מאל"ף ועד ת"ו

הנדסה אזרחית הוא תחום עצום ומרתק שמשלב בתוכו טכנולוגיה, הנדסת חומרים, תכנון קונסטרוקציות, מכניקה, הידרולוגיה, סטטיסטיקה, מתמטיקה, פיזיקה, כימיה, תכנות מחשבים ועוד. מכיוון שהוא מכיל מגוון רחב כזה של תחומים מתקיימת התחדשות תמידית לצד טכנולוגיות ומגמות חדשות שמתפתחות בעולם. הידע העצום שנרכש פותח עבור המהנדס המוסמך שפע של אפשרויות וכיוונים שבהם יממש את עצמו.

"רוב האנשים חושבים שהנדסה אזרחית היא הנדסת בניין. נכון הדבר שהנדסת מבנים (קונסטרוקציות) מהווה נדבך חשוב בתחום, אבל לא היחידי. דיסציפלינות חשובות נוספות הן: ניהול הבנייה, בטיחות, הנדסת תחבורה, הנדסת מים, חומרי בנייה, הנדסת הסביבה והנדסת קרקע", אומר ד"ר אדן. "השנה הפכנו לגוף האקדמי השני בארץ, אחרי הטכניון, שבו אפשר ללמוד הנדסת תחבורה, הנוגעת בתכנון מערכות תחבורה לכלי רכב, רכבות ומטוסים, תשתיות כבישים ומסילות רכבת, תכנון כבישים מחלפים רמזורים ועוד. זה תחום מאוד נדרש כיום".

מסלול לימודים נוסף שנפתח השנה הוא מסלול למדידות וגיאו-אינפורמציה, בחסות המרכז למיפוי ישראל מפ"י, שמכשיר את הסטודנטים בתחום מדידות ומיפוי וכן לזכות בתעודת מודד מוסמך, לאחר שיעברו סטאז'. "בשלב זה קיימים במחלקה שלנו ארבעה מסלולי לימוד (מבנים, ניהול הבנייה, תחבורה ומדידות וגיאו-אינפורמציה) ובקרוב יפתח גם מסלול הנדסת מים שבו יוכשרו הסטודנטים לעסוק בנושאים הקשורים במים: מאגרים, נמלים, מבנים הידראוליים, מתקני הפקה והתפלה, תעלות, הידרולוגיה ואגירת מי גשם, ואף פרויקטים עצומים כגון תעלת הימים", מוסיף ד"ר אדן.

בנוסף למסלולים, לומדים הסטודנטים גם קורסים בנושאים מגוונים וחיוניים כדוגמת: בטיחות בבנייה, שהיא נושא בעל חשיבות עליונה לאור תאונות הבנייה הרבות בארץ ובנייה ירוקה - תחום שמתפתח במהירות בשנים האחרונות והדרישה אליו עולה.

בשנת לימודיהם האחרונה הסטודנטים מבצעים פרויקט גמר מעשי ומקיף המביא לידי ביטוי את כלל הנושאים שנלמדו במהלך ארבע שנות הלימוד. "הסטודנטים מקבלים אתגר הנדסי - לפתור בעיה הנדסית מורכבת הרלוונטית לתחום ההתמחות שלהם, אם מדובר על תכנון מבנה מורכב מאל"ף ועת ת"ו", או ניהול פרויקט מורכב באתר בנייה פעיל וכדומה", מרחיב ד"ר אדן, "לאחר שהפרויקט מושלם עד סופו ומנחה התכנית מאשר כי הסטודנט עמד בדרישות, נערכת בחינת הגנה, שבה הסטודנט מציג את הפרויקט ונבחן עליו. הפרויקט הזה גם מוצג בהמשך בפני רשם המהנדסים, לצורך רישום הבוגר בפנקס המהנדסים. בנוסף, על מנת לקבל רישיון מהנדס במסלול הנדסת מבנים, הבוגרים צריכים לעבור בחינת רישוי חיצונית אליה הם זכאים לגשת אליה רק לאחר שלוש שנים של סטאז' במשרד מוסמך כמשרד מאמן".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
אתר בנייה בתל אביב. ShutterStock
אתר בנייה בתל אביב/ShutterStock

בונים לעצמכם את הקריירה

לאחר שהסטודנט מסיים את לימודיו במסלול בו בחר, הוא נרשם במדור המתאים בפנקס המהנדסים. מובן מאליו שהבוגרים יכולים לעסוק גם בתחומים נלווים הנלמדים, כדוגמת בנייה ירוקה, שהוא נושא מאוד רלוונטי ומתפתח לאור ההתחממות הגלובלית, הנדסת הסביבה ונושאים אחרים.

תכנית הלימודים כוללת הכשרה אקדמית המתמקדת בלימוד מעמיק במקצועות האנליזה, התוכן, הניהול והביצוע של מבנים הנדסיים, פרויקטים ומערכות מורכבות, אם דרך קורסים בסיסיים ותיאורטיים וניסויים במעבדות ואם באמצעות היכרות עם כלי תכנון ממוחשבים והתנסות בניצול הידע הנרכש לפתרון בעיות הנדסיות מעשיות במסגרת ביצוע פרויקטים.

חברי הסגל הבכיר של המחלקה הם חוקרים ומומחים בתחומם ומביאים עימם ניסיון עשיר, הן בתחום העשייה והן בתחום המחקר המעשי והתיאורטי, בתחומים שונים בתכנון, בניהול ובביצוע פרויקטים גדולים ומיוחדים בענף הבנייה. "הנדסה אזרחית נוגעת בחיינו כל יום וכל הזמן", מסכם ד"ר אדן, "התחום רחב מאוד, מגוון ומעניין וכל סטודנט שלומד אותו יכול למצות את הפוטנציאל, הכישרון והידע שלו בשוק העבודה הצמא למהנדסים אזרחיים".

וואלה! NEWS בשיתוף אוניברסיטת אריאל, בשיתוף אוניברסיטת אריאל
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully