וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שונאים שנתקע לכם הסרטון בווטסאפ? הטכנולוגיה שאתם חייבים להכיר

וואלה! NEWS בשיתוף אוניברסיטת אריאל, וואלה! NEWS בשיתוף אוניברסיטת אריאל

15.11.2018 / 8:13

הכירו את הדור ה-5 בתקשורת הסלולרית, שבקרוב יפתור בעיות יומיומיות כגון שליחת סרטון בזמן הופעה, או במקומות הומי אדם. פרופ' יוסי פנחסי, ראש התוכנית לתואר שני בהנדסת חשמל ואלקטרוניקה באוניברסיטת אריאל, חוקר עם הסטודנטים שלו לתארים מתקדמים בדיוק את הבעיה הזו

אלאניס מוריסט הופעה. שלומי פינטו,
אלאניס מוריסט מופיעה באמפי ראשון לציון באוגוסט 2018/שלומי פינטו

קיץ 2018 משופע בהופעות - אלאניס מוריסט, זיגי מארלי, ג'ייסון דרולו וריטה אורה הם רק חלק מהשמות הגדולים שעלו על הבמות בפארקים השונים. אם הייתם באחת מהופעות הקיץ, בוודאי נתקלתם באותה בעיה - חוסר היכולת להתקשר או לסמס בזמן המופע. פרופ' יוסי פנחסי, ראש התכנית לתואר שני בהנדסת חשמל ואלקטרוניקה באוניברסיטת אריאל מסביר כי הסיבה לכך הנה "שיותר מדי אנשים מנסים להשתמש בתשתיות קיימות והתקשורת נעלמת. אי אפשר להתקשר, לשלוח הודעה, לא כך שכן להעלות סרטון לפייסבוק או לאינסטגרם".

למעשה הדבר דומה לכביש בין-עירוני קטן שמכוניות משוכללות מאוד מבקשות לנסוע בו, אולם נתקעות שוב ושוב בצווארי בקבוקים. כלומר, התשתית המיושנת נותרה מאחור ואינה עומדת בקצב המהיר של ההתפתחויות הטכנולוגיות.

את המצב האבסורדי הזה מנסים לפתור במעבדה של פרופ' פנחסי לתואר שני ושלישי בהנדסת אלקטרוניקה, העוסקת בתקשורת אלחוטית, במערכות חישה מרחוק ומכ"מ ובהעברת אנרגיה למרחק באופן אלחוטי.

עבודות שדה

התקשורת בדור הרביעי של הסלולר (הדור הנוכחי) מתנהלת על תחום תדרים מוגבל, ולפיכך מספר המשתמשים ומהירות העברת המידע האלחוטי מוגבלים גם הם. אנו מרגישים במגבלה בעיקר כאשר אנחנו נמצאים במקום הומה אדם - אצטדיון, קניון גדול, הופעה או חלילה זירת אסון. כמות התדרים המוקצה לחברת הסלולר מוגבלת ותחום התדר הקיים מגביל את מהירות העברת ההודעות - במיוחד קבצי תמונות, סרטונים וקול. המגבלה מורגשת יותר עם העלייה במספר המשתמשים ובנפח המדיה שאנו מבקשים לשתף עם העולם.

הפתרון הוא שאנו זקוקים לשדות חדשים לרעות בהם - תחומי תדר שטרם נוצלו - פנויים ורחבים, שיאפשרו את מעבר הכמות האדירה של האינפורמציה שאנו מייצרים וצורכים. הדור ה-5 של התקשורת הסלולרית יפעל בשדה כזה: תחום חדש של תדרים - גלים מילימטריים, שיאפשרו העברת מידע בקצב גבוה ושירות סלולרי אמין ונגיש גם במקומות הומי אדם.

עד כה הדברים נשמעים פשוטים, אלא שהתדרים החדשים מציבים מספר אתגרים בתחום מימוש המערכת בשל צריכת האנרגיה שלה, התפשטות הגלים באטמוספירה והשפעת מזג האוויר על עצמת האות הנקלט. לחות או גשם למשל, גורמים לירידת עצמת הקליטה וכתוצאה מכך עלולה התקשורת להשתבש ואפילו לקרוס. גם החזרים מקירות, רצפה, תקרה וחפצים עשויים לשבש את האות, או לשפר אותו. אם נחזור לרגע למטפורת הכביש, הדבר דומה לאוטוסטרדה שבה עשרות נתיבי תחבורה, אבל קשה לנסוע בה בשל שכבת קרח דקה המכסה את הכביש.

סמארטפונים, לפטופ, טאבלטים. ShutterStock
התדרים החדשים מציבים כמה אתגרים חדשים/ShutterStock

ממיסים את שכבת הקרח

המשוכה המרכזית שעל המדע לצלוח היא אפוא פגיעות השדר ורגישותו לתנאי מזג האוויר והסביבה. על מנת לקדם את צליחתה ולתמוך בפיתוח טכנולוגיות הליבה של הדור החמישי של התקשורת הניידת, מאגדת רשות החדשנות מגוון חברות ומוסדות אקדמיים, אוניברסיטת אריאל ביניהן, לקבוצה בשם הרון (Heron) שנועדה לקידום המחקר והפיתוח בתחום התקשורת הסלולרית.

כחלק מתהליך המחקר, הסטודנטים לתואר שני ושלישי של פרופ' פנחסי, בוחנים את האפשרות לשלוט ברגישות האות בתחום התדר החדש למזג אוויר ולחלל. המחקר הזה הוא דוגמה אחת מבין רבות למחקרים בתחומים רבים הנוגעים לחיי היום-יום ולתמורות שחלות במציאות הטכנולוגית, אשר חוקרים הסטודנטים והסטודנטיות לתואר השני בהנדסת חשמל ואלקטרוניקה באוניברסיטת אריאל. בלימודים אלה מתמחי הסטודנטים בתקשורת ועיבוד אותות, אלקטרו-אופטיקה, אלקטרוניקת הספק וזרם, מחשבים ומערכות לומדות ועוד. בוגרי התואר השני משתלבים בתעשייה כמהנדסי חשמל ואלקטרוניקה ועובדים בחברות היי-טק ןבחברת חשמל.

ומתי נהנה מתקשורת סלולרית בהופעה? לפי פנחסי בנינו לבין הגלים המילימטריים מפרידות שנים בודדות ובעוד ארבע או חמש שנים נהנה כולנו מתקשורת מהירה יותר במקומות הומי אדם ולא נחוש בעומס. דור 5, אנחנו ממתינים לך.

וואלה! NEWS בשיתוף אוניברסיטת אריאל, וואלה! NEWS בשיתוף אוניברסיטת אריאל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully