וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעוד דקות תתחיל רעידת אדמה: הישראלים שחיים את עתיד הבינה המלאכותית

וואלה! NEWS בשיתוף אוניברסיטת אריאל, בשיתוף אוניברסיטת אריאל

2.10.2018 / 7:16

מערכת שמתריעה לפני רעש אדמה ואלגוריתם שמזהה שקרנים לפי טון הדיבור, הם חלק מהפרויקטים שעליהם עובדים הסטודנטים במחלקה למדעי המחשב באוניברסיטת אריאל. איך מתפתחת הבינה המלאכותית וכיצד תשפיע על העולם? החוקר והמרצה ד"ר עמוס עזריה במסע אל העתיד

רעידת אדמה בעוצמה 5.3 הורגשה ברחבי הארץ. 11 במאי, 2012. AP
מה אם היינו מקבלים התרעה של כמה דקות? מבחינת חוקרי הבינה המלאכותית במחלקה למדעי המחשב באוניברסיטת אריאל זה רק עניין של זמן/AP

האדמה בישראל תמיד רועדת, ככה זה כשממוקמים על השבר הסורי-אפריקאי, אבל בשבועות האחרונים גם הרגשנו זאת פעם אחר פעם. כ-30 רעידות אדמה בעוצמות שנעו בין 2 ל-3.9 התרחשו באזור הצפון ועוררו מחדש את השאלה האם מדינת ישראל ערוכה להציל חיי אדם ולשקם תשתיות במקרה של רעידה בעוצמה גבוהה. עלתה גם שאלת ההתרעה משום שכיום המערכות המתקדמות ביותר מסוגלות לחזות רעש אדמה רק שניות ספורות לפני התרחשותו. שניות יקרות אלה יכולות להציל חיי אדם, אבל מה אם היינו מקבלים התרעה של כמה דקות? אין ספק שהתרעה כזאת תציל רבים יותר, וגם אין ספק שבעתיד תהיה מערכת כזאת. מבחינת חוקרי הבינה המלאכותית במחלקה למדעי המחשב באוניברסיטת אריאל זה רק עניין של זמן.

"אביגיל שקטל, סטודנטית לתואר שני, עובדת איתי ובשיתוף עם ד"ר נמרוד ענבר, והפרויקט שלה מנסה ליצור מערכת שחוזה רעידת אדמה כמה דקות לפני התרחשותה, על סמך סנסורים ומדדים שונים במי התהום שבאקוויפרים", מספר ד"ר עמוס עזריה, חוקר ומרצה במחלקה למדעי המחשב, שמתמחה בחקר הבינה המלאכותית. "המערכות הקיימות כיום מתריעות כמה שניות לפני הרעידה, במקרה הטוב. בפרויקט הזה המטרה היא לעבוד לפי נתונים שמספקים מדדים כגון מפלס המים, טמפרטורה, מליחות ועוד, אשר משתנים כ-40 דקות לפני הרעידה ולבנות על סמך המידע הזה מערכת בינה מלאכותית שתדע לעבד נתונים בזמן אמת ולהתריע".

המחלקה למדעי המחשב באוניברסיטת אריאל מכשירה את בוגריה בכל מקצועות המחשב, וייחודית בכך שהסטודנטים בשנה השלישית של התואר הראשון מתנסים במחקרים ברמה הגבוהה ביותר וזוכים להנחיה אישית של סגל המחלקה. עולם הבינה המלאכותית הוא חלק מרתק בפעילותה של המחלקה. "נלמדים קורסים בבינה מלאכותית ולמידה עמוקה כדוגמת מחשבים שלומדים תוך כדי תנועה ולא רק מתוכנתים לבצע פעולות מסוימות", אומר ד"ר עזריה, "למשל, ללמד בינה מלאכותית כמו סירי לבצע פקודות חדשות באמצעות שפה טבעית והיכולת נטמעת בה. הסטודנטים נדרשים לכתוב פרויקטים בסיום שנה ג' וחלקם בוחרים למידה עמוקה או בינה מלאכותית. מספר סטודנטים שלי לתואר ראשון עובדים על פרויקטים מרתקים. לדוגמה, בפרויקט מסוים הסטודנטים בונים אלגוריתם לזיהוי שקרנים לפי טון הדיבור. פרויקט נוסף הוא של ניקוד אוטומטי. לרוב הנקדנים מנקדים כל מילה בנפרד, ובפרויקט הם מנסים ליצור ניקוד מדויק יותר באמצעות מערכת שמתייחסת למשפט כולו ויודעת למשל לאתר אם מילה חוזרת על עצמה בהקשר אחר".

הדגמת יכולותיו של הרובוט METHOD 2 בפיתוח דרום קוריאני, 26 בדצמבר 2016. רויטרס
בעולם של מחשבים, מדעי המחשב הם המסלול לעתיד/רויטרס

מהמכונית האוטונומית ועד לאבחון רפואי: עולם של בינה מלאכותית

לצד מסלול סייבר ייחודי המיועד למצטיינים בתכנית הלימודים לתואר ראשון נכללים קורסים בסיסיים, מתקדמים ומעשיים בנושאים כגון: תכנות, מערכות ספרתיות, מבני נתונים, אלגוריתמים, תכנון תוכנה, תקשורת, מערכות הפעלה, סייבר, עיבוד תמונה, מכונות לומדות, ראייה ממוחשבת, אינטליגנציה מלאכותית ועוד. התארים המתקדמים במחלקה למדעי המחשב (תואר שני ושלישי) עוסקים בעיקר במחקר וגם מאפשרים לבוגרים להשתלב במשרות מאתגרות, מעניינות ויוקרתיות, אשר דורשות תארים מתקדמים (לדוגמה, פיתוח אלגוריתמים). בעולם של מחשבים אשר מפתח במהירות מכוניות אוטונומיות ורובוטים שיסייעו לבני האדם בכל תחומי החיים, המסלול הזה הוא המסלול אל העתיד.

"הבינה המלאכותית היא השכל של הרובוטים האלה, ולא מדובר רק ברובוטים אלא גם תוכנות דוגמת סירי ומנועי חיפוש כמו גוגל", אומר ד"ר עזריה, "ואנחנו כבר רואים איך בינה מלאכותית עוזרת בתהליכים של קבלת החלטות. לדוגמה, הדבר הפשוט ביותר - להיכנס לגוגל ולעשות חיפוש. כל החיפוש מבוסס על מודלים של בינה מלאכותית, וזה הולך ומשתפר. בעתיד הקצת יותר רחוק נראה בינה מלאכותית מפותחת יותר. מכוניות אוטונומיות לדוגמה ימנעו טעויות שקורות בכבישים ויצילו חיי אדם. דוגמה נוספת היא בעולם הרפואה. כיום רופא יכול לתת אבחון על סמך מקרים שראה בחייו והידע שלו בנושא, הבינה מלאכותית יכולה לאבחן על סמך מיליוני מקרים בעולם ובמיוחד במקרים נדירים שאין סיכוי שהרופא נתקל בהם. ברור שאצל כל בן אדם זה אחרת וכל מקרה הוא ייחודי, אבל מערכת הבינה המלאכותית תאפשר לעשות חיפוש, למצוא מקרה קרוב ולהציע טיפול לפי פרמטרים רבים ממקרים בעלי מאפיינים דומים ככל האפשר, כך שמתוכה אפשר לאבחן מדויק יותר ולהעניק טיפול נכון יותר".

sheen-shitof

עוד באותו נושא

קמפיין סמארטפון מזויף חשף מה חושב דור ה-Z על אמינות כלי התקשורת

בשיתוף אוניברסיטת אריאל
מכונית אוטונומית. ShutterStock
אולי המכונית האוטונומית תעלים בעתיד את נהגי המוניות, אך תיצור מקצועות שיתמכו בתפעולה ובשיפורה/ShutterStock

בוגרי המחלקה למדעי המחשב באוניברסיטת אריאל הם חלק מאותם צעירים שיעצבו את פני העתיד. "מחלקת מדעי המחשב באוניברסיטת אריאל היא מהמובילות בארץ במחקר ובהוראה", מסכם ד"ר עזריה, "קורסים מסוימים נלמדים ברמה הגבוהה ביותר בארץ. הלימוד הוא בכיתות קטנות יותר יחסית לאוניברסיטאות אחרות, 40-60 סטודנטים, עובדה המעניקה אפשרות להבנה מעמיקה יותר. פתחנו השנה תכנית מצוינות שבה הסטודנטים לומדים חלק מהקורסים בנפרד וברמה גבוהה יותר. מבחינת אווירה ויחס לסטודנט יש באוניברסיטת אריאל אוזן קשבת לכל בעיה ויש הרבה פעילות חוץ ללימודים, כך שהאווירה היא 'קולג'ית' וחברית".

העולם משתנה במהירות ומדעי המחשב נמצאים בחזית השינוי. מקצועות מסוימים נעלמים או משנים את אופיים, ומקצועות חדשים נולדים. אולי המכונית האוטונומית תעלים בעתיד את נהגי המוניות, אך תיצור מקצועות שיתמכו בתפעולה ובשיפורה. מה שבטוח, המחשבים, הבינה המלאכותית והחשיבה מחוץ לקופסה, תמיד יהיו שם כדי לקחת את המדע והטכנולוגיה קדימה.

וואלה! NEWS בשיתוף אוניברסיטת אריאל, בשיתוף אוניברסיטת אריאל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully