וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שקט בבקשה: עד כמה השילוב בין רעש לחוסר שינה פוגע בתפקוד שלנו?

מערכת וואלה! בשיתוף אוניברסיטת אריאל, בשיתוף אוניברסיטת אריאל

14.9.2017 / 8:36

מחקר אקדמי מקיף שערכה פרופסור לאה פוסטיק, ראש המחלקה להפרעות בתקשורת באוניברסיטת אריאל, בדק עד כמה חסך בשינה משפיע על חיילי צה"ל ומהן ההשלכות כשמוסיפים לכך פעילות בסביבה רועשת. צפו

מערכת וואלה!

חוסר מתמשך בשעות שינה משפיע על הגוף ועל יכולת התפקוד שלנו. כשאנחנו עייפים ונאלצים לתפקד בסביבה רועשת, הקושי גדל. אבל עד כמה השילוב בין רעש רקע או סביבה רועשת לבין חסך בשינה משפיע על התפקוד שלנו? מחקר אקדמי מקיף שערכה פרופסור לאה פוסטיק, ראש המחלקה להפרעות בתקשורת באוניברסיטת אריאל, יחד עם ד"ר מיכל איכט וד"ר גיל צוקרמן מאוניברסיטת אריאל, רס"ן ד"ר ניר פינק, סרן שיר הרשקוביץ וסא"ל פרופ' יובל חלד מחיל רפואה, בדק זאת. נגזרת המחקר הייתה חיילי צה"ל, אשר לרוב מתפקדים בסביבה בעלת רעש רקע ולעתים נאלצים לעשות זאת כשהם במצב של חוסר שינה.

"תוספת של חסך שינה על תנאי האזנה קשים בשל רעש גורמת לירידה של 5-10 אחוזים ביכולת להבין דיבור", מתייחסת פרופ' פוסטיק לממצאי המחקר האקדמי, שתוצאותיו עשויות להיות בעלות השלכות לגבי האופן שבו יש לנהוג בחיילים מבחינת הפרעות השינה במהלך שירותם הצבאי. מסקנות המחקר רלוונטיות לא רק לחיילים אלא גם לאוכלוסיות נוספות, לדוגמה אנשים שעובדים במקומות עבודה החשופים לרעשי רקע ועובדים במשמרות הכרוכות בחסך שינה.

על פי פקודות צה"ל, "יש להבטיח, כי לכל חייל תינתן האפשרות לישון שש שעות ביממה, לפחות, כדי שיוכל לתפקד תוך ערנות וביעילות ביתר שעות היממה". לחיילים קרביים בפעילות מבצעית לא תמיד מתאפשר למלא את פקודות הצבא ולישון את מכסת השעות המוגדרת, והם משלימים את השעות החסרות ביום או ביומיים שאחרי.

"ערכנו מחקר שבו מדדנו חסך שינה קצר, ומצאנו שהוא גורם לקשיים בתפקודים קוגניטיביים כגון למידה וזיכרון וכן בקבלת החלטות ניהוליות", אומרת פרופ' פוסטיק, "למרות שמדדנו חסך שינה קצר, רק 24 שעות, מצאנו שהוא משפיע על התפקוד. על כן, יש להימנע מחסך שינה כזה, בעיקר כאשר עומדים בפני ביצועים הדורשים ביצועים קוגניטיביים מורכבים, או כאשר נדרשים להקשיב להוראות בתנאי האזנה קשים".

"מגני אוזניים הכרחיים כדי לשמור על השמיעה מפני נזקי רעש", אומר פרופ' פוסטיק. "עם זאת, צריך לקחת בחשבון שכאשר אנחנו מרכיבים מגני אוזניים אנחנו חוסמים גם מידע שחשוב לשמוע, כמו מאין הגיע הקול, מה המאפיינים שלו. בימים אלה אנחנו עורכים מחקר שבודק את ה'מחיר' של השימוש במגני שמיעה".

מסקנות המחקר של פרופ' פוסטיק, בנושא השילוב בין רעש רקע או סביבה רועשת לבין חסך בשינה, הן ברורות באשר לצורך להתמודד עם שילוב של חוסר שינה וסביבה רועשת. "המחקר שלנו נגזר מתנאים של צבא, אבל ההמלצות שלנו רלוונטיות גם לקהלים אחרים שמתמודדים עם רעש רקע וחסך שינה", אומרת פרופ' פוסטיק, "צריך הגנה מפני רעש, כדי שאדם ישמע טוב יותר מה נאמר לו, או הגברה של מה שנאמר אליו כדי שיבין, ותמיד גם כדאי לתפקד אחרי שינה אלא אם יש אילוצים".

לקריאה נוספת:

מה גורם לנו לשתף ברשת מידע אישי למרות החשש מפגיעה בפרטיות?

מי יהיה יותר סלחן כלפיכם, שוטר או שוטרת? יש תשובה לשאלה

האיום הסמוי מן העין שממנו חושש שלטון האייתוללות בטהרן

למחקרים נוספים של אוניברסיטת אריאל

מערכת וואלה! בשיתוף אוניברסיטת אריאל, בשיתוף אוניברסיטת אריאל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully