וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

את אישה ילידת ישראל? זה הוויטמין שכנראה חסר לך

וואלה! NEWS בשיתוף אוניברסיטת אריאל, בשיתוף אוניברסיטת אריאל

6.6.2017 / 9:30

מקורו במזון מן החי וחוסר בו עשוי לגרום לאנמיה, לפגיעה במערכת העצבים ובעצמות. מחקר שערכה ד"ר אולגה רז, מהמחלקה למדעי התזונה באוניברסיטת אריאל, גילה הבדלים בין גברים לנשים ובין ילידות הארץ לאלו שנולדו מחוצה לה, בנוגע לאחד הוויטמינים החשובים לגוף

נתח בשר רוסטביף. ShutterStock
ויטמין B12 נמצא רק במזונות מן החי, כמו עוף, הודו, דגים, בקר, ביצים ומוצרי חלב/ShutterStock

חשים עייפות קשה, כאבי ראש, בלבול, שכחה, חולשה, לשינויים חדים במצב הרוח, כאבים בלתי מוסברים בכפות הרגלים או בבטן? אם לפחות חלק מהתסמינים נמשכם זמן מה ייתכן שחסר לכם ויטמין B12, אחד הוויטמינים החשובים אשר אחראי לפעילות תקינה של גופנו.

כמה חשוב? מדובר בוויטמין שאחראי על חלוקת התאים, ייצור חלק מתאי הדם, תפקוד תקין של מערכת העצבים ומטבוליזם של חומצה פולית, הוא חיוני להתפתחות תקינה של העצם, חשוב לגדילה תקינה של שיער וציפורניים ולבריאותו של העור. חוסר ב-B12 עלול לגרום לאנמיה, אוסטאופורוזיס ועד לפגיעה במערכת העצבים, שבמקרים חריפים עלולה להיות בלתי הפיכה.

ויטמין B12 נמצא רק במזונות מן החי כדוגמת עוף, הודו, דגים, בקר, ביצים ומוצרי חלב, ואינו נמצא במזונות צמחיים. "מחסור בוויטמין B12 שכיח בחברה מערבית, ובמחקרים שונים מדווחים על 20-40 אחוזים הסובלים ממחסור מכלל אוכלוסייה הבוגרת", אומרת ד"ר אולגה רז, מייסדת המחלקה למדעי התזונה באוניברסיטת אריאל. "בין הסיבות למחסור - אכילה בלתי מספקת של מזונות מן החי אשר הם בלבד מכילים את הוויטמין, במיוחד בקבוצות של הצמחונים והטבעונים. סיבה נוספת למחסור היא מורכבות תהליך הספיגה והעברה של ויטמין B12 במערכת העיכול. לוויטמין זה כנראה בסיס גנטי - ידועים מספר גנים הקשורים לספיגתו ולהעברתו של הוויטמין, וכן עקב גורמים נוספים כגון גיל, נטילת תרופות מסוימות ועוד".

הירידה ברמות של ויטמין B12 בגוף היא הדרגתית והמחסור מתגלה בבדיקת דם שאיננה שגרתית, כך שכדאי לבקש אותה מרופא המשפחה אם אתם חשים בתסמינים האופייניים.

אישה צעירה. ShutterStock
מקום הלידה והמגדר מהווים גורם בלתי תלוי המנבא מחסור ב-B12/ShutterStock

המחסור בוויטמין B12 אינו נחלתם של צמחוניים או טבעוניים בלבד

נשים בריאות ילידות הארץ הן האוכלוסייה שבה המחסור בוויטמין B12 הוא כנראה השכיח ביותר

המחסור בוויטמין B12 אינו נחלתם של צמחוניים או טבעוניים בלבד. ד"ר רז ועמיתיה, ראש מחלקת מדעי התזונה באוניברסיטת אריאל פרופ' מונה בועז וד"ר רינה שטרנליב "לא קיים cut-off point מוסכם, כלומר הערך הנמוך בטווח הערכים הנורמליים, כך שהגבול הנמוך של הנורמה שונה בקופות החולים השונות", אומרת ד"ר רז, "בעבודה שלנו קבענו את ערך המינימום ממנו מתחיל המחסור ב-B12, 258 פיקומול לליטר. ערך זה נחשב כמספק בספרות המקצועית, אך עדיין גבוה מהערכים הקיימים בקופות החולים".

תוצאות המחקר הראו שרמות ויטמין B12 היו נמוכות בקרב נשים לעומת גברים, ללא קשר לארץ המוצא. "מעניין לציין שרמת ויטמין B12 הייתה נמוכה בצורה משמעותית בקרב נשים ילידות הארץ, כ-46%, בהשוואה לנשים שנולדו בתפוצות השונות, כ-37%", אומרת ד"ר רז, "לא נצפו הבדלים כאילה בקרב הגברים".

תוצאות המחקר שנערך באוניברסיטת אריאל חשובות, משום שהן מצביעות על כך שמקום הלידה והמגדר מהווים גורם בלתי תלוי המנבא מחסור ב-B12, ללא תלות בגיל. כלומר, נשים בריאות ילידות הארץ הן פוטנציאל האוכלוסייה בסיכון למחסור בוויטמין B12.

הצריכה היומית המומלצת של הוויטמין B12 היא 2.4 מיקרוגרם ליממה לאנשים מעל גיל 14, 2.6 מיקרוגרם לנשים הרות, ו-2.8 מיקרוגרם לנשים מיניקות. לאנשים שמסיבה כלשהי הגיעו למחסור ב-B12 ניתן תוסף תזונה בצורת כדורים או ספריי, ואילו במקרים חריפים יותר ניתנות זריקות של B12. קיים וויכוח בין אנשי המקצוע על העלאת ההמלצה לכמות היומית.

המחקר גורס שיש צורך בסקר של רמות B12 באוכלוסיות שונות ואף עדכון של רמת המינימום של B12 על ידי מוסדות הבריאות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

חמישה טיפים בנושא ויטמין B12

1. לעשות בדיקת רמת B12 בדם. אם הרמה נמוכה מ-300 פיקוגמול לליטר יש צורך במידי לבדוק את רמת הצריכה של הוויטמין.

2. כדי לשפר את הצריכה של וויטמין B12 בחיי היומיום שלנו למי שאוכל מזון מן החי, ההמלצה של ד"ר רז היא לאכול סוגים שונים של בשר לפחות שלוש פעמים בשבוע, כולל עוף, הודו, דגים, בקר רזה (הנתחים שמספרם מ-11-19). כמו כן לאכול ביצים ומוצרי החלב, כל זה כמובן בכמויות המתאימות לכל אחד באופן אישי.

3. אם הבעיה של המחסור בוויטמין אינה קשורה לאוכל, יש צורך בתוספת וויטמין במינון שייקבע בהתאם לרמתו בדם ובהתאם לעוצמת הסימפטומים. אם רמת הוויטמין נמוכה מאוד יש צורך בזריקות לפי הפרוטוקולים הקיימים בקופות החולים. כשרמת B12 עולה כתוצאה מהטיפול אין זה אומר להפסיק את הטיפול, אלא רק לשנות את המינון. הפסקת הטיפול עלולה לגרום לירידה נוספת תוך מספר חודשים.

4. לאנשים שכלל לא אוכלים מזון מן החי או אוכלים בצורה לא מספקת, יש צורך בבדיקת ויטמין B12 כל שנה ונטילת תוספת במינון מתאים בהתאם לבדיקה.

5. אם תוצאת הבדיקה לא תקינה פנו לדיאטנית קלינית לקבלת טיפול תזונתי.

לקריאה נוספת:

להפוך לבריאים ולרזים יותר בלי להיכשל: הדיאטה שתעשו בעתיד

האימא שלא הסתפקה בפתרונות הרפואה ופיתחה לבתה מכשיר מציל חיים

הטיפול החדשני שעשוי לרפא הפרעות התנהגות, אוטיזם ודיכאון

למחקרים נוספים של אוניברסיטת אריאל

וואלה! NEWS בשיתוף אוניברסיטת אריאל, בשיתוף אוניברסיטת אריאל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully